Jochen Rohner – Olivenbaum, Spanien/Mallorca im Januar 1997

Ein bisschen „making of“

Die Aufnahme ist ein Ausschnitt eines Baumstammes. Durch die weitere Vergrößerung ist ein Bild im Makrobereich entstanden, was sehr gut an den Blattresten im Stamm zu erkennen ist, die in natura nur maximal 1/3 so groß sind. Wer sich schon mal mit Großformatfotografie befasst hat kann ermessen, wie diffizil die Scharfstellung und die Wahl der Schärfeebene bei einem solchen Motiv ist. Demzufolge habe ich wohl einige Minuten unter dem bekannten schwarzen Tuch hinter der Kamera verbracht, um das Motiv auf der Mattscheibe einzustellen. Als ich dann unter meinem Tuch hervorkam, war ich etwas erschrocken: Eine Gruppe von halbwilden Eseln/Mulis hatte sich unbemerkt in ca. 4 m Entfernung im Halbkreis hinter mir versammelt und mir offensichtlich neugierig bei der Arbeit zugeschaut.
Ich bin zwar auf dem Dorf großgeworden und habe grundsätzlich keine Scheu vor Tieren, aber diese Situation hat mich doch überrascht und ich wusste nicht so recht, wie ich damit umgehen sollte. Ich habe dann, mehr um mich selbst zu beruhigen, in ruhigem Ton mit den Tieren geredet. Ich vermute, dass sie der deutschen Sprache nicht mächtig waren, aber sie sind noch eine Weile stehen geblieben und ich habe ganz in Ruhe meine Aufnahme gemacht. Nach ein paar weiteren Minuten sind sie dann so unauffällig wie sie gekommen sind, auch wieder verschwunden.

Life through light

Light encounters different levels of resistance when making its way through an object. This resistance depends on the object’s density and molecular structure. Some photons simply won’t make their way across. It’s their absence that leaves traces, shadows, and it’s the photons that make it through that can be visualized by reacting with photosensitive material.

How much detail can be captured from that shadow is a dance between timing, light intensity and the quality of the preparation of the object. Through the strong contrast of the images, the textures are brought up to attention.

In Rohner’s work, we get the opportunity to observe light finding a way to flow through life itself, and by doing so, it reveals the flow systems of a variety of natural objects that resemble the organizational structure of the branching of trees, lightning, neurons or rivers.

Furthermore, we can see the patterns of the plant cell walls, maybe resembling a brain’s folds or cracks on drying mud and the similarities of a feather with the flowering culm of grasses. Wherever you see, there is a stream of common designs repeating across the living and non-living world.

Subjected to the laws of physics, evolution takes place and successful strategies are spread. Interestingly enough, it is mostly through decomposition and death that we experience the delicacy of the structural beauty of life.

In this work we are invited to be curious. To wonder about the identity of the object, the size, its story, the purpose of its morphology and its similarities and peculiarities. To wonder about the light that embarks on an adventure of interacting with these once living objects, to leave a trace that can be seen with the eyes but that can evoke the feeling of touch. It’s an invitation to wonder about the beauty of taking a closer look.

Tania Fernández d.V. Alquicira, M. Sc. Biologie